Vind nu een alternatief arts / therapeut in

Afvallen? Stop met frisdrank...

maandag 21 oktober 2013

Wie wil afvallen moet als eerste stoppen met het drinken van frisdrank. Dit geldt voor zowel kinderen als volwassenen.

Onderzoekers van de Harvard University voerden een meta-analyse uit. Er werden twintig studies geselecteerd met kinderen en twaalf met volwassenen. In totaal betrof het 200.000 proefpersonen.

Bij ieder extra blikje frisdrank van 360 ml dat de kinderen dagelijks tot zich namen, nam de BMI binnen een jaar met 0,06 kg/m2 significant toe. Volwassenen namen hierdoor met 0,12 kg tot 0,22 kg significant toe in lichaamsgewicht. Wanneer kinderen minder frisdrank consumeerden nam de BMI met gemiddeld 0,15 kg/m2 significant af binnen een jaar.

Volgens de onderzoekers zijn er diverse redenen voor de gewichtstoename door frisdrank. Frisdrank bevat een hoog suikergehalte, terwijl de voedingswaarde laag is. Bovendien leidt de consumptie van frisdrank niet tot een verzadigd gevoel waardoor er evengoed een normale hoeveelheid calorieën bij de maaltijden wordt geconsumeerd. Daarnaast is aangetoond dat fructose of fructose-glucosestroop in frisdrank leidt tot een toename van buikvet.

Malik VS, Pan A, [..], Hu FB. Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr 2013 [Epub ahead of print] Uit: OrthoInstitute. Link naar artikel

Buikvet is ongezonder 
Overgewicht is slecht voor je gezondheid. Dat weten we allemaal, maar helaas weten de meeste mensen niet dat met name het vet rond de buik ongezonder is dan de overtollige lichaamsmassa rond de bovenbenen bijvoorbeeld. Gezondheidsnet.nl: Buikvet verhoogt het risico op welvaartsziekten zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Het gevaar zit hem niet in het vet dat direct onder de huid zit. Juist het vet in de buikholte en rondom de organen is ontzettend ongezond.
Daarbij speelt de stofwisseling een belangrijke rol. Door teveel buikvet worden de lichaamscellen bijvoorbeeld minder gevoelig voor insuline. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel, gaat de alvleesklier meer insuline aanmaken en kunnen er verstoringen optreden. Met mogelijk diabetes tot gevolg.

Waarom buikvet schadelijker is dan ander vet is echter nog niet helemaal duidelijk. In de buik vinden veel metabole processen plaats. Deze processen worden door allerlei factoren beïnvloed: zoals water en vet. Het vet in de buikholte is erg actief, daardoor is het risico op fouten in deze processen mogelijk groter. Daarnaast lijkt de hormoonbalans door buikvet verstoord te raken en gaat het vet rondom de organen zitten. Ook dit zou de stofwisseling aan kunnen tasten.

Buikomtrek
De buikomtrek meet je tussen het heupbeen en de onderste rib. Trek het meetlint niet te strak aan, want dan smokkel je. Voor vrouwen is een buikomtrek onder de 80 centimeter gezond, tussen de 80 en 88 centimeter geldt een verhoogd risico en bij meer dan 88 centimeter een ernstig verhoogd risico. Bij mannen is tot 94 centimeter gezond en vanaf 102 centimeter is het risico ernstig verhoogd. (einde citaat Gezondheidsnet.nl)

Okee, ik heb buikvet. Hoe kom ik daarvan af?
De website van Jasper Alblas, ervaringsdeskundige, geeft een zeer duidelijk inzicht in de herkomst van al dat buikvet, maar gelukkig ook hoe je ervan af kan komen. Voeding, energie, rust en beweging maken allemaal deel uit van de oplossing. Maar het begint met kennis.


 
 
Buikvet en frisdrank?
Ja, die twee hebben echt met elkaar te maken. Toen de voedingsindustrie een veel goedkopere vervanger vond voor de natuurlijke suiker en best wel dure traditionele methode van raffineren, kristalliseren en distribueren in grote volumes, gingen de voedselproducenten massaal over op de suikervervanging die tegen 40% van de kosten konden worden ingekocht en verwerkt.
De amerikaanse overheid werkte hier direct aan mee door de belasting op suikerbieten en rietsuiker te verhogen en die op mais te verlagen. Sinds de introductie van High Fructose Corn Syrup (HFCS) begin jaren tachtig zagen we in de Verenigde Staten en Canada de desastreuze consequenties van die goedkope suikervervanger. Bijkomstige eigenschap van fructose glucosesiroop is namelijk dat de lever na consumptie niet meer het hormoon afgeeft dat de hersenen interpreteren als 'ik ben voldaan'. Je kan praktisch door blijven eten. Vandaar ook dat een klein kind met gemak een Happy Meal op kan. En kijk tegenwoordig de verpakkingen met verplichte voedingswijzer er maar op na: het zit overal in. Vandaar dat obesitas nu ook overal in het straatbeeld van Nederland opduikt. In alle lagen van de bevolking, in alle leeftijdsgroepen en zowel mannen als vrouwen zijn het slachtoffer.

Niets meer drinken dan?
Dat zeggen we niet. We zeiden dat kennis een deel van de oplossing is. Kennis over eten en drinken, over essentieele zaken die je elke dag moet doen, maar dan wel gezond graag. Drinken? Absoluut en drink voldoende. Naar mijn mening iets meer dan de minimale twee liter per dag. En het gaat er zeker om wát je drink. De bekende A-merken zitten vol met HFCS en als er met lichtgevende letters opstaat dat het er niet inzit, dan gaat het meestal om aspartaam of een afgeleide daarvan met een iets andere naam zoals bijvoorbeeld Advantame. Wat dan wel? Nou gewoon lekker ouderwets, siroop die gezoet is met rietsuiker of afkomstig is van de suikerbiet. Met die suikers hebben we altijd prima kunnen doen zonder nare bijeffecten als dodelijk overgewicht, hartinfarct, hoge bloeddruk, suikerziekte, allegieën en allerlei inmiddels geaccepteerde gedragsstoornissen. Hier een aantal suggesties als alternatief voor frisdrank:
  • Water. Niet uit die 'handige kleine flesjes', maar gewoon uit zo'n handig ouderwets glas.
  • Thee en dan niet de kunstmatige gearomatiseerde geurzakjes. Die kan je beter op het toilet hangen.
  • Koffie, maar met mate. Café Crémè, Senseo, Dór etc bevatten een toevoeging voor het schuim-effect.
  • Vruchtensap, bij voorkeur zelf gemaakt. In de horeca wordt vaak siroop en/of slagroom toegevoegd.
  • Groentesap, eindeloze mogelijkheden naar eigen smaak. Ook goed voor het vezelgehalte en de darmen.

Het gaat dus om de suikers
Kennis over voeding is een deel van de oplossing. Als je niet weet wat de ziek maakt, kan je het ook niet vermijden. Als je het wel weet, kom je er na verloop van tijd achter waar je op moet letten, waar je het kan vinden en via netwerken als Facebook - Voeding en je lijf, je bent wat je eet hou je elkaar op de hoogte van de lekkerste hapjes en leukste verrassingen.
Tijd investeren in je gezondheid, absoluut de moeite waard! Beter dan je zorgverzekering aanspreken.

De beste oplossing? Geen suiker.
Er zijn prima alternatieven voor suiker en soms al dichterbij dan je denkt.
  • Palmsuiker of Kokossuiker
  • Ahornsiroop (met mate 60% fructose)
  • Stevia
  • Honing (met mate 50% fructose)
  • Banaanpoeder
  • Yaconsiroop

Heb je nog even tijd? YouTube-filmpje Coca Cola



Delen op Facebook

Er is 4 keer gereageerd


Geplaatst op zaterdag 04 juli 2015 om 06:36:05 door Hans
Wanneer ik trek heb in iets zoets ga ik meestal voor honing. Lijkt me het meest Paleo vriendelijk.
Geplaatst op donderdag 14 augustus 2014 om 11:42:18 door Rob
Ontzettend goed artikel!

Rob
http://www.eiwitdieet-online.nl/
Geplaatst op woensdag 04 juni 2014 om 13:38:23 door Redactie AGO
Nieuws - Nieuws - Nieuws

De bevolking van de VS behoort niet meer tot het dikste volk ter wereld. Bij de laatste telling bleek dat de Mexicanen in 2014 op de eerste plek staan met 33% dodelijk dikke mensen binnen de landsgrenzen. De VS volgt met een respectabele 32%

Oorzaak? Frisdrank bij elke maaltijd wat de teller per inwoner op 163 liter per jaar zet. Goed voor 318 doden per 1.000.000 inwoners per jaar. Alleen door het drinken van iets dat uit de supermarkt komt...

Resultaat? Een extra belasting op zoete frisdranken in Mexico.

Gevolg? Luide protesten door frisdrankfabrikanten in de VS en Mexico zelf. Ze hebben dus liever dat hun clientle sterft dan dat zij wat langer blijven leven en wat gezonder gaan drinken.

Proost!
Geplaatst op donderdag 24 oktober 2013 om 12:32:34 door Karin
Ik ben groot geworden met door de week thee of water en in het weekend siroop. Mijn kinderen probeer ik hetzelfde mee te geven. De jongste vind het stom, de oudste twee weten niet beter. De jongste vind experimenteren met fruit en de pers dus wel heel leuk. Gelukt!

Reageren op dit artikel


Naam: *
E-mail:
Website:http://
Reactie: *
Beveiligingscode: